Varavaltuutettu Arto Hakalan Perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoro Keminmaan valtuuston kokouksessa tänään 17.12.2020:

”ARVOISA PUHEENJOHTAJA, HYVÄT VALTUUTETUT, VIRANHALTIJAT ja KUNTALAISET
Otan tähän alkuun lainauksen vuonna 2018 pitämästäni puheesta silloisessa talousarvio kokouksessa- ”Uskon, että jokaisella vaaleilla valitulla henkilöllä on sama intressi eli vain ja ainoastaan tehdä päätöksiä kuntalaisten parhaaksi ja heidän etujensa mukaisesti” No tähän uskoon on nyt tullut pieni jos ei isompikin särö viimeisen kahden vuoden aikana. Keminmaan kuntapolitiikkaa on vaivannut eri joukkueiden erimielisyydet, virkakoneiston ja poliitikkojen väliset ristiriidat ja vahvasti on noussut pintaan myös yksittäisten henkilöiden keskinäiset riidat jotka ovat vaikuttaneet negatiivisesti sekä kunnan työntekijöiden ilmapiiriin, luottamushenkilöiden yleiseen luottamukseen kuin myös Keminmaan kunnan julkisuuskuvaan ja päätöksentekoon. Minä en tiedä mikä niissä vuosituhannen alkupuolen tai jopa viimevuosisadan puolella tehdyissä asioissa edelleen tiettyjä tahoja närästää, eikä minua hirveästi kiinnostakaan, mutta tulevaisuuden kannalta olisi suotavaa jos jokainen tahollaan hautaisi sotakirveitä ja keskityttäisiin tekemään yhteisenä rintamana parempaa Keminmaata.
Mutta asiaan eli talous ja toimintasuunnitelmaan 21-23. Tälläkin kertaa on höyläilty sieltä täältä ja yritetty saada luvut sellaiselle mallille, että niitä voidaan lähteä eri hallintokunnissa sitten käyttösuunnitelmissa toteuttamaan. Vaikka höylää on käytetty niin täytyy muistaa, että kunnan peruspalvelut säilyvät kuitenkin varsin hyvänä ja ennenkaikkea varhaiskasvatuksessa ja koulupuolella pystytään toimintoja niukkuudesta huolimatta pyörittämään laadukkaasti niinkuin tähän asti. Meidän ei tarvitse yhdistellä luokkia joka tarkoittaisi luokkakokojen kasvamista ja todennäköisesti sitä kautta uudenlaisia ongelmia. Keminmaan koulujen luokkakokojen keskiarvo on alhaisempi vertailussa naapurikuntiin ja mielestäni se on yksi vetovoimatekijä kun lapsiperheet alueelle muuttoa tai asuinkunnan vaihtamista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden keskittämiseen on suhtauduttava kriittisesti, koska käyttäjien oikeudet lähipalveluihin on turvattava kaikissa olosuhteissa.
Vanhustenhoito on järjestettävä inhimillisesti hyväksyttävällä tavalla siten, ettei hoitoa missään olosuhteissa voida kuvailla säilyttämiseksi, On sitten kysymyksessä kunnan oma toiminta tai ulkoistettu palvelu.
Ulkoistettujen palvelujen valvonta pitää olla tehokasta ja riittävästi resussoitu.

Kallinkangasta on kehitetty kohti alueen hyvinvointikeskusta ja sen kehittämistä tulee jatkaa myös tulevina vuosina. Vaikka nyt eletään varsinkin ulkomaalaisten matkailijoiden kannalta vähintäänkin haastavia aikoja niin vahva uskoni on, että Koronan jälkeisenä aikana Kallinkangas tulee näyttelemään merkittävää roolia matkailijoiden saamisessa Meri-Lappiin.
Niukkuudesta huolimatta, meillä on mahdollisuus tukea myös kuntalaisten harrastusmahdollisuuksia joista hyvinä esimerkkeinä on
*latureittien kunnossapito,
*vuodelle 2022 suunniteltu uusi tekonurmikenttä Lassilaan, *Kivalo-opiston tukeminen
*musiikkiopiston avokätinen tukeminen lasten – ja nuorten osalta
*sekä myös ensi vuonna alkavalle nuorten orkesteritoiminnalle osoitettu määraha osoittavat, että joistakin puheista huolimatta tuemme kyllä kyseisiä toimintoja ja myös Perussuomalaisten valtuustoryhmä on vahvasti näiden kannalla kun panostus kohdistetaan ensisijaisesti lapsiin ja nuoriin. Tiedämme myös sen, että kunnan erilaiset yhdistykset tekevät omalta osaltaan hienoa työtä ja oletettavasti monet niistä ovat joutuneet Korona-aikana ahdinkoon. Ilokseni voinkin todeta, että Sivistyslautakunnassa saimme yksimielisesti päätettyä että yhdistyksille jaettavia avustuksia korotetaan ensi vuodelle 10,000 euron edestä.
Hyvänä ohjenuorana toimiikin se, että lakisääteiset palvelut on kyettävä tarjoamaan kriittisenkin arvostelun kestävällä tavalla ja harkinnanvaraisissa palveluissa on turvattava erityisesti ne, joiden kohderyhmänä ovat lapset, nuoret ja vanhukset.
Investoinneista sen verran, että kunnantalon remontti ja Rajakankaan alueen investoinnit ovat mittavia panostuksia kun katsotaan kunnan investointien lähihistoriaa. Rajakankaan investoinnilla pyritään saamaan yrityksiä Keminmaahan mikä on aina kuntatalouden kannalta hyvä asia. Toivotaan, että tontit menevät kaupaksi viimeistään kunnes MetsäGroupin tehdasinvestointi saa sinettinsä.

Kunnantalon mittavalle remontoinnille ei sen sijaan ole sellaisia perusteita, että siihen oli kovinkaan järkevää investoida noin kuutta miljoonaa euroa ja Perussuomalaisten valtuustoryhmän mielestä se on edelleenkin huono päätös, mutta kuten olen itsekin todennut niin sen kanssa on elettävä ja demokratia on siinäkin asiassa puhunut.
Kumpikaan edellämainituista investoinneista ei tuo suoraan kuntalaisten arkeen panostuksia ja ryhmänä toivommekin, että seuraava isompi investointi kohdistuisi kuntalaisten hyvinvointiin. Vai miltäpä kuulostaisi Urheiluhalli jossa voisi järjestää myös konsertteja sekä kiertäviä teatteriesityksiä? Investointi pyörii noin 2miljoonan hujakoilla ja siinä olisi vauvasta vaariin tyyppinen keskus kuntalaisille ja mikä parasta asiakkaiden käyttömaksuilla voitaisiin hoitaa laina – sekä vuosittaiset käyttökulut. Mutta Palataan tähän tarkemmin keskustelun lomassa.
Talousarvio kokonaisuudessaan on taas näyte siitä, että kykenemme tekemään tiukkojakin budjetteja kuitenkaan oleellisesti heikentämättä kuntalaisten peruspalveluita. Kunnan on kuitenkin edelleen näissäkin oloissa noudatettava tiukkaa talouskuria ja kunnan taloutta ei saa päästää kriisiytymään.

Myös Luottamuksen ja uskottavuuden palauttaminen pitää olla tavoite, johon kaikki sitoutuvat tulevina vuosina!

Suuri kiitos johtaville viranhaltijoille hyvästä työstä talousarvion kimpussa, ei varmasti ole ollut helppoa mutta hyvä siitä tuli. Erityiskiitokset koko kunnan henkilökunnalle jotka ovat jaksaneet tämän poikkeusajan keskellä hoitaa työnsä, varmasti välillä äärirajoilla ja pitää kunnan pyörät pyörimässä.
Keminmaan Perussuomalaisten valtuustoryhmä toivottaa rauhaisaa joulunodotusta sekä sopuisampaa vuotta 2021.
Arto Hakala”

Kirjoitettu 17.12.2020